FAQ - częste pytania


Poniżej przedstawiono zagadnienia, o które najczęściej pytają użytkownicy programów


Rejestracja

Hasła, użytkownicy

Archiwum

Aktualizacja programu

Szczegóły techniczne

Instalacja, deinstalacja 

Kadry - Personel

Przelewy

Magazyn

Umowy-druki, odzysk długów



REJESTRACJA


Jak zarejestrować program Vademecum bhp i Vademecum HACCP?

1. W celu rejestracji programu należy kliknąć przycisk "DANE" wprowadzić dane właściciela programu łącznie z nazwą skróconą i adresem skróconym.

2. Następnie kliknąć myszką na przycisk KOD

3. Na ekranie pojawi sie okno, w którym podświetlony na niebiesko zostanie ciąg znaków (przykładowy ciąg znaków - 05M80E0J-AGFZZCZ5-RAUY1RKG)

4. Ciąg znaków najlepiej skopiować do notatnika lub wiadomości e-mail i przesłać do Yarston. Wszystkie dane znajdują się w zakładce Kontakt.

5. Firma Yarston wygeneruje dla Państwa kod dostępu i prześle go na wasz adres e-mail lub poinformuje Państwa telefonicznie
Uwaga:


Przeinstalowałem system operacyjny i poprzedni kod Vademecum bhp nie działa?

W tym przypadku należy ponownie wystąpić do firmy Yarston o kod dostępu. Zobacz opis wyżej.


HASŁA


Jak ustawić uprawnienia dostępu do programu?

Aby ustawić uprawnienia dostępu w programie Vademecum Szefa należy wejść w dane firmy i kliknąć przycisk "Hasła". W oknie należy podać osoby uprawnione poprzez kliknięcie przycisku "Nowy". Przy wprowadzaniu osób upoważnionych należy zwrócić uwagę na "Możliwość zmiany haseł". Opcja ta powinna być dostępna dla jednej osoby.

Co zrobić w razie problemu z wprowadzeniem hasła?

W przypadku problemu z hasłem i niemożliwości otwarcia modułów, należy wystąpić do naszej firmy z pismem o odblokowanie hasła. Konieczne jest to ze względów na bezpieczeństwo Państwa danych. W  piśmie należy podać nazwę Państwa firmy ( która kupiła program), numer licencji programu oraz telefon kontaktowy do Państwa. Pracownik firmy Yarston skontaktuje się z Państwem celem odblokowania dostępu.

Praca w przypadku korzystania z wielu użytkowników na jednym komputerze.

Należy ustawić zabezpieczenia dla folderu C:\Yarston.dat\ oraz dla folderu C:\Yarston.bak. W tym celu proszę wykonać następujące czynności (odpowiednio w tej samej kolejności dla każdego z folderów):
1. Kliknąć na folder prawym przyciskiem myszy i wybrać "Właściwości".
2. Wybrać zakładkę "Zabezpieczenia"
3. W oknie "Nazwy grupy lub użytkownika" wybrać wszystkich użytkowników oraz grupy a następnie w oknie "Uprawnienia dla ... " zaznaczyć "Pełna kontrola" w kolumnie "Zezwalaj".



ARCHIWIZOWANIE DANYCH


Jak zarchiwizować dane na płycie / dyskietce?

W celu archiwizacji danych nale[y wejś do programu, a nastpnie w klikn na przycisk "Archiwum" w lewym górnym rogu. W oknie, ktre si pojawi naley nacisn przycisk "Utwórz".

W celu archiwizacji danych należy wejść do programu a następnie w kliknąć na przycisk "Archiwum" w lewym górnym rogu. W oknie pojawia się następujące możliwości archiwizacji:

- archiwizuj na dysku - umożliwia archiwizacje danych na dysku lokalnym w katalogu c:/Windows(lub WinNT)/IDAPI/Backup

Chcąc nagrać dane na płytę CD należy katalogi Yarston, Temp oraz Backup spakować WinZip, WinRar lub innym programem archiwizującym, aby zabezpieczyć pliki przed zmianą rozszerzenia i nagrać na płycie

- archiwizuj na dyskietce - umożliwia archiwizacje danych na nośniku dyskietki 3,5 cala (w przypadku dużej bazy danych nie jest zalecane archiwizowanie na dyskietce)
W którym miejscu na komputerze archiwizowane są dane?

Dane z programów Vademecum domyślnie są archiwizowane są na w lokalizacji C:\Yarston.bak

Jak przenieść dane z archiwum do programu?

Aby przenieść dane z archiwum należy wejść do programu Vademecum Szefa następnie do "Archiwum". Znajduje sie tam przycisk "Przenieś z archiwum", który należy kliknąć. Program sam przeniesie dane z archiwum.

W przypadku danych zapisanych na dyskietce należy włożyć dyskietkę z archiwum do stacji dyskietek, następnie wejść do Archiwum i kliknąć przycisk "Pokaż Archiwa z dyskietki". Ostatnią operacją jest przeniesienie danych z dyskietki do programu.

Posiadając dane nagrane na płycie CD należy przenieść spakowane katalogi z płyty na dysk twardy i rozpakować archiwum. Rozpakowany katalog przenieść do lokalizacji c:/Windows(WinNt)/

Jak zarchiwizować dane na płycie/dyskietce?

Aby zarchiwizować na płycie/dyskietce proszę postępować zgodnie opisem w pkt: Chcę przenieść dane na inny komputer w rozdziale: Instalacja-deinstalacja

Co zrobić gdy archiwizowane dane nie mieszczą sie na dyskietce?

W tym przypadku należy zarchiwizować dane na dysku lub CD postępując zgodnie z procedurą archiwizacji na płycie/dyskietce


AKTUALIZACJA PROGRAMU


Jak przeprowadzić aktualizacje programu?

Aktualizacja programu Vademecum Szefa dostarczana jest do Państwa na płytach CD-ROM. Otrzymaną płyte należy umieścić w nośniku płyt. Program sam powinien dokonać rozruchu aplikacji.

Ważne jest, aby zainstalować aktualizacje w tej samej lokalizacji, co program (domyślnie: C:/VS2000)
Aktualizacja programu na komputerze, na którym zainstalowane są dwa programy z rodziny Vademecum - jak to zrobić?

W celu zaktualizowania programu Vademecum szefa, na komputerze, na którym zainstalowane są już inne programy z rodziny Vademecum Haccp, Vademecum Bhp należy przeprowadzić aktualizacje każdego z tych programów osobno, pamiętając przy tym, aby w czasie instalacji aktualizacji żaden z programów nie był otwarty.

W czasie aktualizacji pojawia sie komunikat - co z tym zrobić?

Przyczyną pojawienia się komunikatu przerywającego aktualizacje programu może być:

1) uszkodzenie fizyczne płyty z nagraną aktualizacją,

2) aktualizowanie programu przy włączonym programie,

Płyta aktualizacji nie uruchamia się sama?

należy wejść przez Mój komputer na płyte CD-ROM i kliknąć dwukrotnie na plik Instaluj.exe

Po aktualizacji programu program nie chce się uruchomić.

Przyczyna tego może być uruchamianie programu z innej lokalizacji niż ta, w której została zainstalowana aktualizacja. Dla przykładu może wyglądać to tak, że na pulpicie mamy skrót do pliku, który uruchamia program z lokalizacji C:\Vs2000\Surfer.exe a my zainstalowaliśmy aktualizacje w lokalizacji C:\Vs2000\Vs2000\Surfer.exe. Bazy z danymi zapisanymi przez użytkownika znajdujące się w lokalizacji C:\Windows\Idapi\ Yarston po przeprowadzeniu aktualizacji mogą zmienić się, dlatego do ich uruchomienia potrzebny jest najnowszy plik uruchamiający program.

Jak zaktualizować program pracujący w sieci?

Aby zaktualizować program Vademecum Szefa pracujący w sieci należy:

- wyłączyć program Vademecum Szefa

- wyłączyć serwer (klikając prawym przyciskiem na ikonę serwera Vs w prawym dolnym rogu)

- zainstalować aktualizacje na komputerze gdzie znajduje się serwer

- zainstalować aktualizacje na komputerach podłączonych do sieci (uwaga: programy muszą być wyłączone)

- na komputerze gdzie znajduje się serwer uruchomić program i włączyć serwer

- zamknąć program

- uruchomić ponownie komputer

Co robić, gdy po instalacji i uruchomieniu aktualizacji pojawia się komunikat "To jest uaktualnienie programu. W celu poprawnej pracy należy zainstalować wersję bazową, a następnie jeszcze raz zainstalować uaktualnienie”?

Należy upewnić się, czy wersja bazowa programu Vademecum jest zainstalowana na komputerze. Jeżeli nie należy zainstalować poprawnie program Vademecum, a następnie uruchomić płytę z aktualizacją.. Jeżeli wersja bazowa jest zainstalowana, to prawdopodobną przyczyną powyższego komunikatu jest instalacja aktualizacji w inne miejsce niż wersja bazowa. Sytuacja taka często ma miejsce przy przenoszeniu programu na nowy komputer w formule kopiowania folderów programu. W celu zmiany miejsca instalacji aktualizacji należy: 
1. Otworzyć płytę Vademecum z aktualizacją na ekranie "Mój komputer" za pomocą prawego przycisku myszy i opcji "Otwórz".
2. Kliknąć prawym przyciskiem myszy na ikonę instaluj (ikona z komputerkiem) i z pozycji "Wyślij do" wybrać opcję "Pulpit (utwórz skrót)".
3. Na pulpicie kliknąć prawym przyciskiem myszy na ikonę "Skrót do instaluj" i wybrać opcję "Właściwości".
4. W wierszu Element docelowy przejść na koniec wiersza (kończy się on słowem "instaluj.exe"). Po spacji wpisać formułę /DIR="x" gdzie x to miejsce instalacji wersji bazowej. Np. jeżeli program Vademecum Bhp zainstalowany jest w folderze c:\programy\VBhp to komenda dopisywana w wierszu "Element docelowy" powinna wyglądać następująco: /DIR="c:\programy\VBhp".
5. Zaakceptować zmiany za pomocą "ok" u dołu okna.
6. Uruchomić skrót za pomocą dwukrotnego kliknięcia lewym przyciskiem myszy.
Reszta instalacji aktualizacji przebiega zwyczajowo. Po jej zakończeniu sugeruje się usunąć stworzony na pulpicie "Skrót do instaluj". Po wykonaniu powyższej procedury kolejne aktualizacje wykonuje się standardowo

SZCZEGÓŁY TECHNICZNE


Gdzie są przechowywane dane programów Vademecum?

Dane zapisane przez użytkowników programu domyślnie przechowywane są w na dysku systemowym (najczęściej jest to dysk C) w lokalizacji C:\Yarston.dat. Istnieje możliwość ustawienia innej lokalizacji przechowywania baz danych. Informacje na ten temat można uzyskać w serwisie.

Jak znaleźć miejsce gdzie zainstalowany jest program?

Jeżeli program uruchamiany przez skrót (na pulpicie, w menu start, pasku szybkiego uruchamiania etc.) należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na ikonę, wybrać opcję "Właściwości". W nowym oknie w wierszu "Element docelowy" podana jest dokładna lokalizacja pliku z programem. Po kliknięciu przycisku "Znajdź element docelowy" otworzone zostanie okno z folderem w którym jest zainstalowany program.

Przesłanie danych za pomocą aplikacji serwisowej diag.exe

Należy uruchomić plik diag.exe z folderu, gdzie zainstalowany jest program. Pojawi się okno "Aplikacja serwisowa Yarston". Proszę następnie kliknąć na przycisk "Prześlij" w prawym dolnym rogu ekranu. Komputer musi by podłączony do internetu. Pozwoli nam to przeprowadzić analizę przyczyn problemu, który u Państwa wystąpił.


INSTALACJA/REINSTALACJA/DEINSTALACJA


Chcę przenieść program i dane na inny komputer?

Aby przenieść dane na inny komputer należy zainstalować na nim program i ostatnią aktualizacje. Następnie z komputera, na którym jest baza danych przenieść katalog YARSTON (lokalizacja katalogu C:/Windows/Idapi). Podany katalog należy spakować używając WinZip, WinRar lub innego programu pakującego. Celem tej operacji jest zabezpieczenie plików przed zmianą na "Tylko do odczytu". Archiwum katalogu IDAPI należy przenieść do lokalizacji na dysku gdzie zainstalowany jest system operacyjny Windows.

Na nowym komputerze należy:

Zainstalować płytę z ostatnią aktualizacją programu Vademecum Szefa

Komputer, gdzie był dotychczas użytkowany program należy:

Wejść do katalogu Windows/IDAPI (lub WinNT)

Skopiować cały katalog " Yarston "

W przypadku przenoszenia danych na płycie CD-ROM katalog Yarston należy spakować WinZip, WinRar lub innym programem pakującym

Przenieść na nośniku spakowany katalog "Yarston" do nowego komputera

Rozpakować i wkleić na nowym komputerze w lokalizację c:/Windows(lub WinNT)/IDAPI

Uruchomić program

Chcę odinstalować program?

Chcąc odinstalować program należy wejść do "Panelu sterowania" kliknąć na "Dodaj/Usuń programy" odnaleźć na liście Vademecum Szefa i kliknąć "Dodaj/Usuń". Program w trakcie odinstalowania program zapyta Państwa czy usunąć dane użytkownika (domyślnie program nie usuwa danych). Komunikat ten pojawi sie dwukrotnie.

KADRY - PERSONEL


Jak dodać pracownika do bazy?

Pracownika można dodać w modułach "Kadry" oraz "Płace". W module klikamy po prawej stronie przy liście na przycisk "Nowy" w nowo otwartym oknie należy wprowadzić dane pracownika. Klikamy "Akceptuj".

Wprowadzone dane będa wykorzystywane przez program w dokumentach pod przyciskiem "Wstaw dane"

Jak ustawić informacje podatkowe dla pracownika?

Informacje podatkowe pracownika zawierają:

"Wyplata przelewem" - zaznaczenie tej opcji spowoduje, ze program będzie informował użytkownika o wypełnieniu przelewu, a na pasku placowym wyświetli się dodatkowe okienko z napisem Wyplata przelewem

"Główny pracodawca" - opcja umożliwia odliczenie Kwoty wolnej od podatku

"Ręczne odliczanie podatku" - wybranie tej opcji umożliwia ręczne obliczenie podatku, obliczona w ten sposób kwotę podatku wpisujemy na głównym ekranie Plac po lewej stronie w oknie Podatek

"Zwolniony z podatku" - zwolniony z podatku na mocy decyzji organu podatkowego

"Koszt uzyskania przychodu" - umożliwia określenie kosztów uzyskania przychodu


PRZELEWY dot Vademecum szefa


Skąd mogę otrzymać formularze przelewów: podatkowe, ZUS - owskie, bankowe drukowane do programu?

Aby otrzymać formularze drukowane z programu Vademecum Szefa należy zgłosić ten fakt do naszej firmy adresy, e-mail i numery telefonów podane są w zakładce Kontakt, podając następujące informacje:

- adres firmy

- rodzaje formularzy i ich ilość

Drukowanie przelewów na dwóch egzemplarzach formularza.

Aby wydrukować jedynie dwa egzemplarze dowodu wpłaty należy:

1. Wypełnić pola formularza

2. Kliknąć na przycisk Drukuj (po lewej stronie ekranu) lub duży przycisk Akceptuj (po prawej stronie ekranu)

3. W oknie dialogowym, które się ukaże należy wybrać opcje "2 egzemplarze dowodu wpłaty" a następnie "na pełnym formularzu (pierwszy wydruk)"

4. W dalszej kolejności wkładamy do drukarki formularz

5. Program nadrukowuje wszystkie informacje na dwóch egzemplarzach natomiast na dwóch pozostałych egzemplarzach drukowane są jedynie informacje, które ze względu na ograniczenia związane z marginesami wydruku nie zostałyby nadrukowane przy wydruku jedynie dwóch egzemplarzy (nazwa i adres zleceniodawcy)

6. Jeżeli chcemy nadrukować przelew na dwóch pozostałych egzemplarzach wówczas musimy wybrać opcje "2 egzemplarze dowodu wpłaty" i opcje na połowie formularza rozdartej wzdłuż krótszego boku (drugi wydruk)"

7. Wkładamy do drukarki pozostałe dwa formularze (marginesem do drukarki) i klikamy Drukuj lub duże Akceptuj

Jak wprowadzić numer konta na przelew?

Numer konta na przelewie powinien składać się w następujący sposób:

w okienku oznaczonym "l.k." należy wprowadzić dwie pierwsze cyfry numeru konta np. "50"; w okienku "nr rachunku odbiorcy" można wprowadzić ciag 24 znaków bez spacji. Program na wydruku sam podzieli numer konta.

Jak skorygować ustawienia wydruku przelewów?

Ustawienia wydruku przelewów znajdują się w module "przelewy" pod przyciskiem "Ustaw" w prawym górnym rogu programu. Możemy tutaj zmienić przesunięcie wydruku w przypadku, gdy wydruk wykazuje przesunięcia w poziomie i pionie.


MAGAZYN - dot Vademecum szefa


Jak ustawić program, aby liczył stany magazynowe- dot Vad. szefa?

Liczenie stanów magazynowych ustawia się indywidualnie dla każdego z towarów zapisanych w bazie towarów. Aby to ustawić należy dodać towar do listy towarów lub, jeżeli znajduje się już na liście zaznaczyć w oknie z danymi towaru opcje "Liczenie stanów magazynowych".

Jak wprowadzić towar do magazynu?

Wprowadzanie towaru do magazynu można podzielić na trzy etapy:

W pierwszym etapie dodajemy towar do listy towarów w programie

W drugim etapie ustawiamy dla danego towaru liczenie stanów magazynowych

W trzecim etapie wystawiamy dokument PZ i wprowadzamy towar na PZ i akceptujemy dokument. Tym sposobem na liście towarów widzimy towar z określonym stanem magazynowym


UMOWY DRUKI, ODZYSK DŁUGÓW ODSETKI - dot Vademecum szefa


Jak wstawić dane wybranego kontrahenta do pisma?

Aby wstawić dane kontrahenta do pisma należy w prawym oknie (spisie kontrahentów) zaznaczyć daną firmę następnie otworzyć dokument i przyciskiem "Wstaw dane" wprowadzić informacje do pisma. Wstawione dane pochodzą z bazy kontrahentów, więc aby były pełne należy je prowadzić ze starannością.

Jak wykonać korespondencje seryjną do wielu odbiorców?

Aby dokonać druku seryjnego należy:

- kliknąć w module na przycisk "Druk seryjny"

- w otwarte okno należy wprowadzić kontrahentów przyciskiem "Dodaj"

- po wprowadzeniu kontrahentów kliknąć przycisk "Drukuj"